Tuolijumppa-kampanja: Tuoli ei ole mikään turha kapistus!

Sen tietävät fysioterapeutti Kirsi Kervinen ja kuntohoitaja Kaija Piironen, jotka muodostavat Polvijärven terveyskeskuksen kuntoutusosaston. Tuolijumpallansa nimeltä Tuolifysiokimppa he voittivat vuonna 2005 järjestetyn Tules kuntoon -kilpailun, jolla etsittiin hyviä toimintakäytäntöjä ikääntyneiden liikkumis- ja toimintakyvyn tukemiseksi.

 
Tuolilla voi jumpata monella tavalla. Tuolijumpparyhmissä saadaan hiki pintaan ja kunto nousuun. Polvijärven kuntoutusosasto on levittänyt Tuolifysiokimppa-ideaansa ympäri Suomea kouluttamalla ohjaajia. Tämä ikääntyneille, mutta myös muille hyvin sopiva liikuntamuoto syntyi yhdessä fysiokimpan kehittäjän, fysioterapeutti Marianne Kyrklundin kanssa.
 
Liikkeet sopivat niin kuntoliikuntaharjoitteiksi kuin taukovoimisteluksi. Harjoittelun vaikuttavuuden kannalta on tärkeintä säännöllisyys; harjoitusohjelmaa kannatta tehdä vähintään pari, kolme kertaa viikossa.  
 
Liikkeet ja toistot pitää tehdä oman kunnon ja tuntemusten mukaan. Toistojen määrää voi lisätä kunnon kasvaessa, turvallisinta on aloittaa muutamalla toistolla per liike. Hyvä jumppatuoli on tukeva, siinä on selkänoja, mutta ei käsinojia. Pehmustettu istuinosa tekee jumpasta miellyttävämmän. Lattia ei saa olla liukas, mutta jos tuoli on maton päällä, on huolehdittava, ettei kompastu matonreunaan.
 
Tuolijumpalla vetreyttämään kehoa ja mieltä!